Politica | Afaceri | Sport | Cultura | Monden | Social | Diverse
Externe | Medicina | IT

Afaceri
Dacia cu numarul 2.500.000
Libertatea 09:13:26     09 Februarie 2005
Inca o fila din istoria de aproape 40 de ani a Uzinei de Autoturisme de la Colibasi s-a scris ieri. Acest lucru a avut loc o data cu iesirea de pe banda a autoturismului Dacia cu numarul 2.500.000, care este un Logan. Din 1968, anul fabricarii primei Dacia 1100 si pana acum, romanii au trait cu aceasta masina avand parte si de bune si de rele. Dacia este practic marca in jurul careia s-a creat si dezvoltat industria de automobile in Romania. Istoria Daciei, marca reprezentativa pe piata automobilistica din sud-estul Europei, a inceput sa fie scrisa in 1966. Atunci, la Colibasi, judetul Arges a inceput constructia Uzinei de Autoturisme, iar in 1968 s-a fabricat primul autoturism Dacia 1100, dupa semnarea unui contract intre Renault si statul roman. Acesta a fost proiectat sub licenta R8, pentru ca in 1969 sa apara Dacia 1300 sub licenta R12. in afara de aceste modele argesenii au scos pe piata mai multe tipuri de masini de persoane si utilitare, iar din 1978 s-a continuat autonom productia de autoturisme derivate din Renault 12. in cele din urma la Colibasi s-a conceput si un vehicul 100% productie romaneasca, in 1995 pe poarta uzinei iesind prima Dacia Nova. La 30 de ani de la producerea primei masini, la Colibasi s-a fabricat Dacia cu numarul 2.000.000. 1998 a reprezentat si anul cu productia cea mai mare de vehicule, ajungandu-se la recordul de 106.000 unitati. Colaborarea inca de la inceputuri cu francezii de la Renault a fost definitiv materializata in 1999. Acesta a fost de altfel anul care avea sa schimbe total imaginea fabricarii autoturismelor in Romania si chiar in Europa de Est. Pe 2 iulie Dacia a devenit oficial o marca a Grupului Renault, la acea data semnandu-se contractul de privatizare a societatii. Noua colaborare cu Renault s-a concretizat practic acum 5 ani, cand de la Colibasi a iesit Dacia SupeRNova. Masina a fost echipata cu motor si cutie de viteze Renault si a fost un real succes pe piata autovehiculelor. in primavara lui 2003, Dacia sparge piata cu modelul Solenza, o SupeRNova restilizata si mult mai bine inchegata. in acelasi an, in septembrie, pe langa versiunea de motorizare 1,4 MPI apare si cea diesel, 1,9D. 2004 reprezinta poate cel mai important an din istoria uzinei. Dupa cativa ani de proiectari este modelat Loganul. O masina noua, care a fost anuntata cu mult timp inainte si care se vrea a fi inceputul unei noi ere in automobilismul romanesc. Noul model Dacia Renault are o conceptie noua si deja a inregistrat cereri record.

Proprietarul este un bacauan

Dacia cu numarul 2.500.000, un Logan gri metalizat, a parasit ieri linia de montaj in prezenta noului proprietar, Dorel Andries, din Bacau, a reprezentantilor uzinei si a oficialitatilor din Arges. Sotii Andries (in foto, in masina) au fost foarte emotionati de evenimentul la care au fost invitati. "Nu stiam ca masina mea va fi cea cu numarul 2.500.000, insa ma bucur enorm. inainte am avut un Oltcit pe care il mai pastrez si acum", a spus bacauanul care a primit si un cadou simbolic: un Logan in miniatura.

Prima Dacie, lansata in 1968

* 1966: Constructia Uzinei de Autoturisme Pitesti
* 1968: Se lanseaza Dacia 1100-licenta Renault R8
* 1969: Se lanseaza Dacia 1300 licenta - Renault R12
* 1973: Se lanseaza Dacia 1300 break
* 1975: Este lansat modelul Dacia 1302 Pick Up
* 1978: incetarea contractului de licenta
* 1987: Se lanseaza Dacia 1320
* 1991: Se lanseaza Dacia 1325 Liberta
* 1992: Se lanseaza Dacia 1307 si 1309 Dubla Cabina
* 1995: Lansarea primului automobil de conceptie 100% romaneasca, Dacia Nova
* 1998: Automobilul cu nr. 2.000.000, ISO 9001
* 1999: Dacia devine o marca specializata a Grupului Renault
* 2000: Lansarea modelului Dacia SupeRNova
* 2002: Este lansata gama de vehicule utilitare cu motorizare Diesel Renault
* 2003: Lansarea modelului Dacia Solenza, inaugurarea Centrului de Piese de Schimb
* 2004: Lansarea modelului Dacia Logan, incetarea fabricatiei modelelor Berlina si Break
* 2005: Automobilul cu nr. 2.500.000, incetarea fabricatiei modelului Dacia Solenza