Politica | Afaceri | Sport | Cultura | Monden | Social | Diverse
Externe | Medicina | IT

Diverse
Cum sa te impaci cu sefu'
Adevarul Online 12:42:37     06 Februarie 2005
Sfaturi pentru o cariera de succes:
Cum sa te impaci cu sefu'

In ultimii ani, in Romania s-au publicat o gramada de ghiduri privind succesul in cariera. Majoritatea au autori straini si pornesc de la ideea ca sefii sunt in pozitia ocupata datorita salariatilor lor. Acestia din urma sunt cei care le aduc bani, le dezvolta afacerea, le asigura slujba, asa ca sefii au nevoie de salariati sanatosi, care sa lucreze in siguranta. Daca pleaca un angajat, pe superior il vor costa timp si bani sa pregateasca o alta persoana si sa o aduca la acelasi nivel. In esenta, sfatul specialistilor catre angajati este sa faca pe plac sefilor ca sa se poata bucura de o atmosfera placuta la birou. Altminteri, toate nemultumirile si stresul de la serviciu se aduna, daunand sanatatii si relatiilor personale. Este posibil ca, fiind "preparate" in alte conditii decat cele din Romania, retetele detaliate de succes in cariera, sustinute de studii psihologice, sa nu dea intotdeauna rezultate la noi.
Ce vor sefii
In opinia specialistilor, una dintre calitatile cele mai apreciate de superiori la angajatii lor este loialitatea. Chiar daca aduce a constrangere, sefii asteapta de la angajati sa urmareasca programele televiziunii la care acestia lucreaza, si nu ale posturilor concurente, sa cumpere produse de la firma la care sunt angajati sau sa manance la restaurantul pentru care lucreaza, iar nu la concurenta de peste drum. Un angajat loial le va deveni simpatic superiorilor si isi va asigura astfel locul de munca. Ca sa aiba parte de o atmosfera placuta la serviciu, angajatii mai sunt sfatuiti sa nu-si subestimeze seful. Teoretic, acesta vrea sa fie la curent cu orice poate afecta munca in cadrul companiei; in final, el va sti oricum totul despre ce fac angajatii lui - fapte bune sau rele. Prin urmare, este mai bine ca acestia din urma sa nu ascunda sefilor nimic din activitatea lor la locul de munca. Sefii vor sa vada ca fiecare subaltern este om de echipa. Asa ca, indiferent de calitatile individuale pentru care a fost angajat, salariatul trebuie sa le arate superiorilor ca poate sa lucreze foarte eficient si alaturi de colegi, ca poate fi la fel de capabil muncind in echipa.
Socializarea la locul de munca
Chiar daca nu tine de fisa postului, timpul liber petrecut cu colegii de serviciu este foarte important in aprecierea generala a angajatilor. Orice sef isi doreste sa vada ca oamenii lui sunt sociabili, dinamici si comunicativi. In ceea ce priveste comportamentul in timpul serviciului, angajatii sunt sfatuiti sa se ghideze dupa instinct, adica sa incerce sa aiba un comportament echilibrat, sa nu fie introvertiti sau retrasi, dar nici exagerat de expansivi. Din punct de vedere vestimentar, este de dorit ca angajatii sa arate cat mai bine, dar sa se imbrace in acord cu cerintele postului.
Ce nu le place sefilor
Viata personala a angajatilor nu ii intereseaza pe angajatori. Astfel, ca daca un salariat se plange sefului de probleme de orice fel - financiare, personale - nu va reusi decat sa-l irite pe acesta. Specialistii avertizeaza ca flirturile si aventurile intre colegii de serviciu pot sa-l deranjeze pe sef. Daca se manifesta deschis, acestea ii vor distrage pe colegi de la munca lor si vor da nastere la barfe. Sefii stiu ca la sfarsit unul dintre cei doi isi va cauta un alt loc de munca, iar acest lucru este o pierdere pentru superiori. Femeile care isi transforma biroul in salon de frumusete pentru ca nu au avut timp sa se aranjeze acasa sau angajatii care isi rezolva problemele personale la birou, pe banii sefilor, ii pot enerva foarte tare pe acestia. Apoi, sefii nu sunt deloc incantati cand angajatii se folosesc in scopuri personale de resursele companiei, sau cand angajatii nu mai au ce face si stau degeaba, motaie, vorbesc la telefon cu prietenii sau citesc romane. Felul cum un angajat se intelege cu seful este important si pe viitor. Cel care cauta un nou job este avantajat daca are referinte bune de la fostul loc de munca. Specialistii sustin ca o scrisoare personala sau un telefon din partea fostului sef, care sa laude performantele anterioare, valoreaza mai mult decat orice diploma sau certificat de calificare, in cazul unei angajari.